Hvert år mottar vi Frifondsmidler fra støtteordningen «Frifond organisasjon» som forvaltes av LNU – Landsrådet for Norges barne- og ungdomsorganisasjoner. Frifondsmidler inkluderer oppstartsmidler, driftsstøtte og prosjektstøtte.
Denne støtteordningen er en av de viktigste årsakene til at mange lokallag melder seg inn i Laget. Man kan få mye støtte ved å forholde seg til noen enkle regler og rapporter – som man igjen bruker til lokalt lagsarbeid, gratis pizza til skolen eller andre gøye ting!
På denne siden vil vi forklare i detalj alt du som lagsleder trenger å forholde deg til – slik at det blir enklest mulig!
Klikk deg gjennom de ulike nedtrekksmenyene for å lære mer.
En årsrapport er et skjema innsendt til sentralleddet, Laget. Årsrapporten må være datert og signert av lederen for lokallaget etter telletidspunktet 31.12 i grunnlagsåret.
Alle aktive lag skal levere inn årsrapport i løpet av januar hvert år og godkjente årsrapporter er belønnet som driftstøtte (se nedenfor)!
NB: Alle disse punktene er obligatoriske for årsrapporten. Mangler en eller flere av disse, kan laget fortsatt sende inn årsrapport, men mister da retten til å motta driftstøtte del 1.
Oppstartsmidler tildeles nylig opprettede lag, eller til tidligere som er blitt nedlagt og så gjenopprettet etter minst over ett år.
Midlene på 5 000 kr skal brukes til å skaffe flere tellende medlemmer og gjennomføre aktiviteter de selv tar initiativ til.
NB: Lokallagene for kristenrussen har andre satser for oppstartsmidler, og mottar et høyere beløp da andre ordninger som driftsstøtte ikke gjelder for dem.
Lagsarbeider lokalt eller frifondsadministrasjonen på hovedkontoret må få beskjed etter at 5-3-1 kravet er oppfylt (minst fem betalende medlemmer, tre i styret, hvorav en er lokallagsleder, og når alle er registrert på Min Side med deres rolle). Midlene overføres deretter til lokallagets bankkonto.
Alle medlemmer må være registrert med fullt navn, gateadresse, postnummer og poststed, fødselsår og hvorvidt de har betalt medlemskapskontingenten deres eller ikke.
Innrapportering:
Midlene skal være brukt opp, og innrapportert, innen 01.05. hvert år. Kun lokallagsleder kan innrapportere.
Driftstøtte, to typer:
Innrapportering:
Krusselag har rapporteringsfrist 31. mai hvert år.
Om ditt lag enten er tellende eller aktivt, kan du søke om prosjektstøtte, men kun ett prosjekt blir behandlet om gangen (med noen unntak. Er du i tvil, ta kontakt med oss).
Søknadsfrist for prosjektstøtte: Senest den 25. hver måned kl. 23:59 (unntatt november, hvor fristen er 15.)
OBS: Vi gir tilbakemeldinger fortløpende, men ikke vent til fristen med å sende inn søknaden. Vi vil gjerne ha søknader 10 dager før fristen for å få bedre tid til å gi eventuell tilbakemelding til lagsleder om informasjon i søknaden mangler.
Søknader kan sendes inn når som helst, men vil ikke bli behandlet i juni, juli og desember.
Søknadsbehandlingsperiode: Søknaden behandles senest 10 virkedager etter søknadsfrist, men det tilstrebes at svar skal komme enda tidligere.
Innrapporteringsfrist: Senest to uker etter at prosjektet er gjennomført.
Hvor mye og hvor ofte kan prosjektstøtte søkes?:
Det gis forrang til et lokallag sine to første prosjektsøknader ila semesteret.
Størrelser på prosjekter:
OBS: Større arrangement over 50 deltakere kan få innvilget større beløp ved søknad og begrunnelse.
Hvem kan sende inn søknad og rapport?:
Hvem som helst i styret, i tillegg til voksenkontakter, kan sende inn søknad til prosjektstøtte. Det er kun lagsleder som kan sende inn rapport, men andre i styret kan fylle inn selve informasjonen.
Hvordan søke om prosjektstøtte:
Logg deg inn på Min Side til ditt lag -> Prosjektsøknad -> Åpne et av de skjemaene (helst i rekkefølge) for å fylle inn nødvendig informasjonen, og send inn.
Annet om prosjektstøtte:
Lokallaget må ha rapportert på bruk av midler, og ev. tilbakebetalt overskytende, fra forrige prosjekt før ny tildeling kan skje. Ved kalenderårsskiftet gjelder dette også for driftstøtte og oppstartsmidler.
Alle kvalifiserte søknader behandles av en godkjenningskomite i NKSS som møtes minst én gang i måneden. Med kvalifisert søknad menes det at all info som etterspørres i søknadsskjemaet på Min Side må være utfylt.
Klagemulighet ved tildeling eller annet: Senest 15. november hvert år.
Hvordan innrapportere Frifondsmidler:
Logg deg inn på Min Side til ditt lag -> Frifond -> Frifondstøtte -> Åpne den fanen som gjelder; Prosjektstøtte, Oppstartstøtte eller Driftstøtte ved å trykke på «Bekreft bruk» -> Fyll inn nødvendig informasjon, og send inn.
Hovedhensikten er at det lokale arbeidet skal styrkes, så alt som brukes til opplæring, aktiviteter og arrangementer, skal være tiltenkt å få flere med.
Lokallaget kan kun kjøpe utstyr og materiell fra sentralleddet for å styrke egen lokal aktivitet, og kan ikke pålegges det.
Lokallaget kan kun bruke tildeling til reisestøtte og deltakelse på sentrale arrangement, eller besøk av sentralledd, dersom det styrker lokal aktivitet, er initiert og begrunnet av lokallaget selv, og skjer i begrenset omfang i organisasjonen.
Midlene skal ikke brukes til reiser til utlandet (til og med en tur hvor aktivitetene blir gjennomført innen en cruise,f.eks cruisetur til Danmark) eller til reise og deltakeravgift for Lagets sentrale arrangementer.
Midlene skal ikke brukes til misjonsinnsamlinger/innsamlingsaktivitet, gaver eller lønn (men kan gis til honorar for talere utenfor Laget). Pass på at det skal ikke belønnes til tidligere styremedlemmer med gavekort eller andre gaver fra disse midlene).
For å bygge egenkapital.
På ulovlige rusmidler, alkohol og tobakk.
Ulike typer lag:
Tellende lag: som har oppfylt 5-3-1 krav, alle registrerte på Min Side. Om et lag har 5 registrerte medlemmer, men medlemsavgift er ikke betalt av minst 5 medlemmer, kvalifiserer ikke det laget som et tellende lag, men kun som et aktivt lag.
Aktive lag: som har oppfylt 3-1 krav: mangler minst 5 betalende medlemmer, men har minst tre stk. i styre sammen, inkludert en lagsleder.
Inaktive lag: noen medlemmer er aktive eller betalende, kanskje mangler nok styremedlemmer eller mangler lagsleder og har ingen aktivitet.
Nedlagt lag: Medlemmene er flyttet til et annet lag med deres samtykke etter nedlegging av et visst lag, derfor er det ingen medlemmer eller styremedlemmer og ingen aktivitet.
Ulike typer medlemskapsstatus:
Tellende medlem: Et medlem som har betalt kontingent for skoleåret som gjelder (betalt mellom 1.6 og 30.5), og som er under 26 år.
Aktivt medlem: Et medlem tilhørende et aktivt lag og/eller som har betalt medlemskapet sitt for gjeldende skoleår.
Avsluttet medlem: Et medlem som ikke ønsker å ha medlemskap lenger, eller som har stått ubetalt over lengre tid.
Som lokallag må man forholde seg til Min side. Dette er portalen hvor du styrer lokallaget ditt, sender inn årsrapport, søker om prosjektstøtte og innrapportere, og kan kommunisere direkte med lokallagets styre og medlemmer.
Til deg som lokallagsleder:
Oppstart av nytt lag: det er bare lokallagsleder som kan signere innmeldingsskjemaet når et nytt lag skal bli opprettet.
Min side: bruk Min Side aktivt gjennom året. Her finner du alle medlemmene i lokallaget ditt, du kan administrere roller og verv i styret og kontakte alle i lokallaget enkelt via e-post eller melding om ting som skjer lokalt.
Til deg som økonomiansvarlig/disponent:
Du får tilgang til lokallagetskonto via Sparebanken Sør ved å kontakte Bhawani Singh.
Du holder enkelt regnskap over penger inn og ut på konto, og hjelper lokallagsleder med innrapportering av brukte/ubrukte midler.
Note: Det må være ulike personer for lagsleder og økonomiansvarlig/disponents rolle
Til deg som styremedlem:
Bidra med det du kan for lokallaget ditt!
Vær kreativ, engasjert og se muligheter for prosjekter og arrangementer!
Til alle medlemmer:
Takk for at dere er engasjerte og gira med deres lokallag!
Bruk gjerne alle muligheter for å gjøre Jesus kjent på din skole eller studiested!
Klage: Klage kan sendes til NKSS’ styre via generalsekretæren. Styret er klageinstans for lagene.
Kontroll: Gjennom å bruke rapportoppsettet på Min Side, viser dere at pengene er brukt på riktig måte. Hvis ikke, skal pengene returneres.
post@nkss.no
Tlf: 22 99 24 24
(kl: 10:00-14:00)
Holbergs plass 4, 0166 Oslo
Org. nr: NO 971 524 650
Konto nr: 3000.15.59563
Vipps: #11424
Utviklet av GetOnNet AS | Copyright NKSS © 2024