fbpx

Frifond

Retningslinjer for tildeling av frifondsmidler i LAGET

Disse retningslinjene er vedtatt av Landsstyret i Norges Kristelige Student- og Skoleungdomslag (LAGET) den 05.04.2025 og gjøres tilgjengelig gjennom LAGETs kanaler.

Kort oppsummert

LAGET mottar årlig midler 💸 fra støtteordningen «Frifond organisasjon» som forvaltes av Landsrådet for barne- og ungdomsorganisasjoner (LNU). Frifondsmidlene skal stimulere til aktivitet og engasjement i lokallagene (lag/lagene). I 2025 mottar LAGET støtte på bakgrunn av medlemsåret 2023. I 2024 var dette støttebeløpet kr 1 443 305. Frifondsmidlene fordeles på lokallagene som oppstart-, drift- og prosjektstøtte. 

🔑 Nøkkeldatoer for Frifondsmidler 2025

Januar til november – nystartede tellende lag kan motta oppstartstøtte.
Januar til november
 – Lag kan søke prosjektstøtte av Frifondsmidler fra 2025.
31. januar – Lagenes frist for å innlevere årsrapport for 2024.
31. april – Lagenes frist for å innlevere bruksrapport for 2024. 
Mai – Tellende lag med innlevert års- og bruksrapport mottar driftsstøtte.
Juni og juli – Pause i behandlinger av prosjektstøtte-søknader.
31. desember  – Lagenes frist for å ha gjennomført årsmøte i 2025.
31. desember – Medlemsgrunnlaget for beregning av neste års driftsstøtte fastsettes.
 31. januar i 2026 – Lagenes frist for å innlevere årsrapport for 2025.
31. april i 2026 – Lagenes frist for å innlevere bruksrapport for 2025.
31. desember 2026 – Lagenes frist for å bruke opp Frifondsmidler 2025.

Definisjon av tellende lag og tellende medlem

Lag
Et tellende lag må være registrert på Min Side (nkss.no), ha gjennomført årsmøte og minst en årlig medlemsrettet aktivitet, ha 5+ betalende medlemmer, 3 personer i styret og 1 valgt lagsleder. Et lag kan regnes som aktivt selv om det ikke er tellende.

Medlem
Alle kan være medlem i LAGET, men et tellende medlem må ha bostedsadresse i Norge, være frivillig og individuelt innmeldt i LAGET, være under 26 år og ha betalt kontingent.

Tre typer tildeling: Oppstart-, Prosjekt-, og Driftstøtte

Oppstartstøtte
Et engangsbeløp på kr 5 000 utbetales fortløpende til nye tellende lag i perioden 1. januar til 30. november. Lagene mottar ikke driftstøtte samme kalenderår som de mottar oppstartstøtte. 

Innrapportering av Oppstartstøtte:

  • Skal sendes sentralleddet så fort pengene er brukt opp og innen oppsatt frist, 30. april.
  • Skal rapportere om bruk av driftstøtte med et enkelt regnskap.


Prosjektstøtte
Både tellende og aktive lag kan søke prosjektstøtte. Søknader kan sendes inn når som helst og vil bli behandlet månedlig, med unntak av juni, juli og desember. Søknader sendes inn via Min Side. Det viktigste du behøver å vite om prosjektstøtte er:

  • Lag kan søke så mange prosjekter de vil, men de første søknadene deres vil prioriteres.
  • Maksbeløp som tildeles prosjekter er kr 12 000,-, men prosjekter kan unntaksvis få innvilget større beløp dersom det er søkt om og godt begrunnet.
  • LAGETs godkjenningskomité for prosjektstøtte behandler alle søknader som oppfyller kravene.


Innrapportering av Prosjektstøtte:

  • Skal sendes til sentralleddet så snart et prosjekt er ferdig.
  • Skal inneholde en beskrivelse og et enkelt regnskap og helst noen bilder fra arrangementet.


Driftstøtte
Driftstøtte tildeles tellende lag som har innlevert både årsrapport og bruksrapport. Driftstøtte utbetales i mai etter at LAGET sentralt har mottatt midler fra Frifond organisasjon. Driftstøtte utbetales etter følgende kriterier:

  • Alle lag mottar et grunnbeløp på kr 2 500
  • Utover grunnbeløpet mottar lagene støtte per tellende medlem under 26 år. Sats per medlem vil variere, men vanligvis ligge mellom kr 50 – 100.


Innrapportering av Driftstøtte:

  • Skal sendes sentralleddet så fort pengene er brukt opp og innen oppsatt frist 30. april.
  • Skal rapportere om bruk av driftstøtte med et enkelt regnskap.


Tilbakebetaling av støtte
Følgende regler gjelder krav om tilbakebetaling av støtte:

  • Prosjekter som har fått tilskudd, men ikke har brukt opp alt, må̊ returnere restmidlene.
  • Ved manglende rapport må̊ midlene tilbakebetales i sin helhet.
  • Har ikke lokallaget brukt opp tilskudd fra tidligere tildelingsår innen oppsatt frist året etter, må beløp over kr 1000 returneres til Frifondspotten. 


Slik forvalter LAGET Frifond 2025

Tildeling skjer på̊ bakgrunn av registrerte lag og medlemmer etter forskrifter gitt av LNU og Fordelingsutvalget. Fordelingen skjer etter følgende fordelingsnøkkel: 

  • 40%       Driftsstøtte
  • 25%       Prosjektstøtte
  • 5%          Oppstartstøtte til nye lag
  • 25%       Øremerket Krusselag
  • 5%          Administrasjonsbidrag til LAGET


Rutiner og kontrollhandlinger
LAGET forskutterer på̊ eget ansvar frifondsmidler til lokallagene. Midlene skal brukes til styrking av det lokale arbeidet, herunder lokal opplæring og aktivitet.

  • Lokallaget kan kun kjøpe utstyr og materiell fra sentralleddet for å styrke egen lokal aktivitet, og kan ikke pålegges det.
  •  Lokallaget kan kun bruke tildeling til reisestøtte og deltakelse på sentrale arrangement, eller besøk av sentralledd, dersom det styrker lokal aktivitet, er initiert og begrunnet av lokallaget selv, og skjer i begrenset omfang i organisasjonen.
  • Midlene skal i henhold til retningslinjene for Frifond Organisasjon senest være brukt opp av lokallaget 31. desember året etter tilskuddsåret. For søknadsåret 2025 skal lokallagene ha brukt opp midlene innen 31. desember 2026. 
  • Ubrukte midler, midler brukt i strid med retningslinjene, og midler lokallaget ikke har rapportert på skal kreves tilbake av sentralleddet.
  • Lokallag skal ikke ha tilskudd fra flere tilskuddsår på konto samtidig. Ubrukte midler må derfor betales tilbake før nye midler utbetales.


Bruk av Frifonds-midler
Midlene skal brukes til styrking av det lokale arbeidet, herunder lokal opplæring og aktivitet. Lokallaget kan kun kjøpe utstyr og materiell fra sentralleddet for å styrke egen lokal aktivitet, og kan ikke pålegges det. Lokallaget kan kun bruke tildeling til reisestøtte og deltakelse på̊ sentrale arrangement, eller besøk av sentralledd, dersom det styrker lokal aktivitet, er initiert og begrunnet av lokallaget selv, og skjer i begrenset omfang i organisasjonen. Midlene kan ikke brukes:

  • På̊ reiser til utlandet eller utenfor Norge
  • Til lønn (honorar til foredragsholdere er ok, så lenge disse er utenfor organisasjonens ansatte eller lokallagets nære relasjoner).
  • Til innsamlingsaktivitet, eller som gave til misjon eller andre innsamlingsprosjekter.
  • For å bygge egenkapital,
  • På̊ ulovlige rusmidler, alkohol og tobakk.
  • Feil bruk av midler lokalt, har sentralleddet ansvar for. 

 

Kristenrussen 
Frifondsmidler til Kristenrussen fordeles hvert semester etter oppsatt budsjett. Budsjettet bestemmes av fordelingen av tellende medlemmer mellom skole- og kristenrussmedlemmer som benyttes ved søknad til LNU. Således faller de utenfor bestemmelsene om prosjektsøknader og beløp ved oppstartsmidler, men må̊ fortsatt innordnes de samme rapporteringsordningene. 

Klage
Klage på tildeling sendes til Lagets generalsekretæren (Anne Lin Hynnekleiv) og behandles av landsstyret.

Annet
Gjennom å besvare kontrollspørsmål i årsrapporten, holder NKSS oversikt over at midlene blir brukt i henhold til LNUs retningslinjer og innen tidsfristen.

Finn ut mer om:

Hovedhensikten er at det lokale arbeidet skal styrkes, så alt som brukes til opplæring, aktiviteter og arrangementer, skal være tiltenkt å få flere med.

Lokallaget kan kun kjøpe utstyr og materiell fra sentralleddet for å styrke egen lokal aktivitet, og kan ikke pålegges det.

Lokallaget kan kun bruke tildeling til reisestøtte og deltakelse på sentrale arrangement, eller besøk av sentralledd, dersom det styrker lokal aktivitet, er initiert og begrunnet av lokallaget selv, og skjer i begrenset omfang i organisasjonen.

Midlene skal ikke brukes til reiser til utlandet (til og med en tur hvor aktivitetene blir gjennomført innen en cruise,f.eks cruisetur til Danmark) eller til reise og deltakeravgift for Lagets sentrale arrangementer.

Midlene skal ikke brukes til misjonsinnsamlinger/innsamlingsaktivitet, gaver eller lønn (men kan gis til honorar for talere utenfor Laget). Pass på at det skal ikke belønnes til tidligere styremedlemmer med gavekort eller andre gaver fra disse midlene).

For å bygge egenkapital.

På ulovlige rusmidler, alkohol og tobakk.

Ulike typer lag:

Tellende lag: som har oppfylt 5-3-1 krav, alle registrerte på Min Side. Om et lag har 5 registrerte medlemmer, men medlemsavgift er ikke betalt av minst 5 medlemmer, kvalifiserer ikke det laget som et tellende lag, men kun som et aktivt lag.

Aktive lag: som har oppfylt 3-1 krav: mangler minst 5 betalende medlemmer, men har minst tre stk. i styre sammen, inkludert en lagsleder.

Inaktive lag: noen medlemmer er aktive eller betalende, kanskje mangler nok styremedlemmer eller mangler lagsleder og har ingen aktivitet.

Nedlagt lag: Medlemmene er flyttet til et annet lag med deres samtykke etter nedlegging av et visst lag, derfor er det ingen medlemmer eller styremedlemmer og ingen aktivitet.

Ulike typer medlemskapsstatus:

Tellende medlem: Et medlem som har betalt kontingent for skoleåret som gjelder (betalt mellom 1.6 og 30.5), og som er under 26 år. 

Aktivt medlem: Et medlem tilhørende et aktivt lag og/eller som har betalt medlemskapet sitt for gjeldende skoleår. 

Avsluttet medlem: Et medlem som ikke ønsker å ha medlemskap lenger, eller som har stått ubetalt over lengre tid. 

Som lokallag må man forholde seg til Min side. Dette er portalen hvor du styrer lokallaget ditt, sender inn årsrapport, søker om prosjektstøtte og innrapportere, og kan kommunisere direkte med lokallagets styre og medlemmer.

Til deg som lokallagsleder:

Oppstart av nytt lag: det er bare lokallagsleder som kan signere innmeldingsskjemaet når et nytt lag skal bli opprettet.

Min side: bruk Min Side aktivt gjennom året. Her finner du alle medlemmene i lokallaget ditt, du kan administrere roller og verv i styret og kontakte alle i lokallaget enkelt via e-post eller melding om ting som skjer lokalt.

Til deg som økonomiansvarlig/disponent:
Du får tilgang til lokallagetskonto via Sparebanken Sør ved å kontakte Bhawani Singh.

Du holder enkelt regnskap over penger inn og ut på konto, og hjelper lokallagsleder med innrapportering av brukte/ubrukte midler.

Note: Det må være ulike personer for lagsleder og økonomiansvarlig/disponents rolle.

En årsrapport er et skjema innsendt til sentralleddet, Laget. Årsrapporten må være datert og signert av lederen for lokallaget etter telletidspunktet 31.12 i grunnlagsåret. 

Alle aktive lag skal levere inn årsrapport i løpet av januar hvert år og godkjente årsrapporter er belønnet som driftstøtte (se nedenfor)! 

Krav til innleveringen er at ditt lag: 
  1. At ditt lag har oppfylt 5-3-1 kravet (minst 5 betalende medlemmer, 3 personer i styret, hvorav 1 er lagsleder og registrert på Min Side med deres rolle per 31.12). 
  2. Har hatt årsmøte før 31.12. (på «Årsrapporten» fyller dere inn dato for årsmøtet) 
  3. Har hatt minst én aktivitet før 31.12. Som medlemsrettet aktivitet gjelder ikke årsmøter, styremøter og andre vedtektsfestede møter, men stort sett alt annet teller! 

NB: Alle disse punktene er obligatoriske for årsrapporten. Mangler en eller flere av disse, kan laget fortsatt sende inn årsrapport, men mister da retten til å motta driftstøtte del 1.

Oppstartsmidler tildeles nylig opprettede lag, eller til tidligere som er blitt nedlagt og så gjenopprettet etter minst over ett år. 

Midlene på 5 000 kr skal brukes til å skaffe flere tellende medlemmer og gjennomføre aktiviteter de selv tar initiativ til. 

Lagsarbeider lokalt eller frifondsadministrasjonen på hovedkontoret må få beskjed etter at 5-3-1 kravet er oppfylt (minst fem betalende medlemmer, tre i styret, hvorav en er lokallagsleder, og når alle er registrert på Min Side med deres rolle). Midlene overføres deretter til lokallagets bankkonto.

Alle medlemmer må være registrert med fullt navn, gateadresse, postnummer og poststed, fødselsår og hvorvidt de har betalt medlemskapskontingenten deres eller ikke.

Innrapportering:

Dersom et nytt lag mottar oppstartstøtte:

  • I løpet av våren, fristen til bruk og innrapportering er 15.nov.
  • I løpet av høsten, fristen til bruk og innrapportering er 1.mai.

Om ditt lag enten er tellende eller aktivt, kan du søke om prosjektstøtte, men kun ett prosjekt blir behandlet om gangen (med noen unntak. Er du i tvil, ta kontakt med oss). 

Søknadsfrist for prosjektstøtte: Senest den 25. hver måned kl. 23:59 (unntatt november, hvor fristen er 15.)

OBS: Vi gir tilbakemeldinger fortløpende, men ikke vent til fristen med å sende inn søknaden. Dersom lagene sender inn søknader 10 dager før fristen har vi besluttet å forplikte oss til å se gjennom søknadene på forhånd for å hjelpe de med alt fra søknadsteksten, budsjett og for å sjekke at alt formelt er på plass. I tillegg gir det oss nok tid til å kartlegge prosjektene bedre. 

Søknader kan sendes inn når som helst, men vil ikke bli behandlet i juni, juli og desember. 

Søknadsbehandlingsperiode: Søknaden behandles senest 10 virkedager etter søknadsfrist, men det tilstrebes at svar skal komme enda tidligere.

Innrapporteringsfrist: Senest to uker etter at prosjektet er gjennomført.  

Hvor mye og hvor ofte kan prosjektstøtte søkes?:

Det gis forrang til et lokallag sine to første prosjektsøknader ila semesteret.  
Størrelser på prosjekter: 

  • Små prosjekter – Maks 3000 kr 
    En aktivitet fokusert for å bygge opp eget lag (styremøter og lagsmøter under 50 deltakerne).  
  • Mellomstore prosjekter – Maks 7000 kr 
    En aktivitet/arrangement som inkluderer andre mennesker som er utenfor styre eller medlemskap for å skaffe flere medlemskap eller bygge opp vennskap. 
  • Store prosjekter – Maks 12 000 kr 
    Et arrangement som når mange mennesker tvers av tro, alder, område, osv. 

 

Hvem kan sende inn søknad og rapport?: 

Hvem som helst i styret, i tillegg til voksenkontakter, kan sende inn søknad til prosjektstøtte. Det er kun lagsleder som kan sende inn rapport, men andre i styret kan fylle inn selve informasjonen.

Hvordan søke om prosjektstøtte:

Logg deg inn på Min Side til ditt lag -> Prosjektsøknad -> Åpne et av de skjemaene (helst i rekkefølge) for å fylle inn nødvendig informasjonen, og send inn.

Annet om prosjektstøtte: 

Lokallaget må ha rapportert på bruk av midler, og ev. tilbakebetalt overskytende, fra forrige prosjekt før ny tildeling kan skje. Ved kalenderårsskiftet gjelder dette også for driftstøtte og oppstartsmidler. 

Alle kvalifiserte søknader behandles av en godkjenningskomite i NKSS som møtes minst én gang i måneden. Med kvalifisert søknad menes det at all info som etterspørres i søknadsskjemaet på Min Side må være utfylt. 

Klagemulighet ved tildeling eller annet: Senest 15. november hvert år. 

For spørsmål, kontakt mathilde.reinlund@nkss.no.

Hvordan innrapportere Frifondsmidler:

Logg deg inn på Min Side til ditt lag -> Frifond -> Frifondstøtte ->  Åpne den fanen som gjelder;  Prosjektstøtte, Oppstartstøtte eller Driftstøtte ved å trykke på «Bekreft bruk» -> Fyll inn nødvendig informasjon, og send inn. 

  • Husk å lese de blå tekstene nøye mens dere innrapporterer.