Foto: Artikkelforfatter Bjørn Are Davidsen er kjent som både myteknuser og redaktør for Fagsjekk.no
Adventstiden er full av tradisjoner. En av dem er å fortelle feil om julen.
La de kristne Jesu fødsel til 25. desember for å overta en stor romersk fest? Har du fulgt med på skolen, rekker du kanskje opp hånden: Ja, Saturnalia-festen er den opprinnelige julefeiringen, innstiftet rundt 500 f. Kr! Kirken har mange festdager og noen faller sammen med gamle fester. Men ikke Saturnalia. Den ble lenge feiret 17. desember, og etterhvert utvidet med flere dager, men aldri lenger enn til 23. Skulle kirken ha kuppet feiringen, burde den i det minste truffet på datoen.
Men var det ikke en annen romersk fest 25. desember fordi Solen da ble født på ny? Selv om det skulle være den egentlige grunnen, kan en så symbolsk dato likevel knyttes til Det nye testamentet som omtaler Jesus som verdens lys. Kristne kaller ham også “rettferds sol”, etter Malaki 4,2. Det er uansett ikke sikkert om dette ligger bak.
For en annen forklaring er en tradisjon for at profeter skulle dø samme dato som de ble unnfanget. Jesus døde i påsken, mange mente 25. mars etter romersk kalender. Legger vi til ni måneder, får vi 25. desember. Muligens er til og med den romerske feiringen 25. desember påvirket av kristne. For vi har ingen kilder til en romersk feiring den dagen før år 274 etter Kristus. Dermed kan historien være motsatt. I stedet for at kristne ønsket å utfordre romernes Solgud, kan romerne ha ønsket å utfordre de kristnes Gud.
Men kan Jesus virkelig være født 25. desember? Lukas forteller jo om gjetere, og det var det jo for kaldt for! Sier vi det, har vi ikke undersøkt lokale forhold. For normal nattetemperatur er 13 grader. Vi trenger ikke søke lenge for å finne fotografier av gjetere i Betlehemsområdet i desember.
Hva med folketellingen? En keiser ville vel ikke be folk legge ut på en reise på vinteren, helt fra Nasaret til Betlehem! Keisere var nok ikke opptatt av når man reiste. Folketellinger pågikk såpass lenge at det var opp til den enkelte. Avstanden var uansett ikke lengre enn 15 mil, som fra Oslo til Porsgrunn, og temperaturene altså ikke som i Norge. Det er mulig å diskutere hvor historisk Lukas måtte være i alle detaljer, men vi kan ikke bruke juleevangeliet til å utelukke når Jesus ble født.
Er juletreet en hedensk tradisjon? Vikingene pyntet da med grønt! Ja, men juletreet er ikke bare å pynte med grønt. Vi plasserer et helt tre innendørs, pynter og setter på lys, legger pakker under og går rundt. Dette finner vi ikke før 14-1500-tallet. Tradisjonen utviklet seg videre i Tyskland og kom til Norge på 1800-tallet, ikke minst gjennom prester. Spirer til juletrær finnes også i middelalderens skuespill der Livets Tre i Edens hage var et bartre pyntet med frukt. Vi hører ekko når julesanger nevner «paradis grønt».
Men hva med julenissen, julegaver, julesanger og adventslys? Feiringen av den gode og gavmilde Sankt Nikolas på 300-tallet ble en viktig inspirasjon for julenissen, Santa Claus. Julesanger kan spores til middelalderen, mens det var presten Johann Hinrich Wichern som begynte å lage adventlys for barnehjem på 1800-tallet. Juletradisjoner utvikles hele tiden, men det er vanskelig å finne noen med en førkristen bakgrunn.
Er det ikke noe hedensk i julen? Det hadde da vært kjedelig! Pepperkaker kan ha hedenske symboler, så bare å spise dem opp, fortest mulig. Fjøsnissen er avgjort hedensk, det motsatte av julenissen. I stedet for å gi gaver, krever han offer for ikke å lage bøll. Men takket være kraften i evangeliet slipper du å sette grøt på låven på julaften.
Denne artikkelen ble først skrevet for medlemsmagasinet Credo 04/23.
Du kan lese en mer utfyllende versjon av artikkelen, med blant annet kildehenvisninger på nettsiden Fagsjekk.no.